Luisterend leren

Luisterend leren

In onze cultuur zijn de ogen gaandeweg het dominante zintuig geworden. Ze domineren onze waarneming. We vertrouwen op wat we zien, we hechten veel waarde aan beelden.

We leren uit boeken of van het computerscherm. Ook op de muziekles beginnen we bij de eerste les het notenschrift te leren. Om écht muziek te maken, moeten we vervolgens weer los zien te komen van die voorgeschreven noten.

Mondelinge overdracht

In heel veel landen ligt de nadruk veel sterker op de oren. Kennis wordt mondeling overgedragen. Muziek leer je door eindeloos naar je leraar te luisteren en deze na te zingen of te spelen. Door het vele honderden keren te herhalen, grif je het als het ware in je systeem. Iets opschrijven was in India tot voor kort (en hier en daar misschien nog steeds wel) absoluut taboe, traditionaal moest je alles simpelweg onthouden – voor de subtiele bewegingen in de Indiase muziek is trouwens nooit een werkelijk adequaat notenschrift gevonden.

Een weekend lang tot 12 tellen

Jaren geleden heb ik een weekend besteed aan het leren van Chautal, een twaalf-tellen-ritme uit de Indiase dhrupad-stijl. Uren en uren lang zijn we bezig geweest met dat ene regeltje: we hebben het gezegd, geklapt, getrommeld –  langzaam, sneller en veel te snel. Honderden en honderden keren opnieuw. Maar het werkt wel: het zit in mijn hoofd, in mijn hart, in mijn lijf. Je kunt me wakker maken en ik hoef niet na te denken. Dha dha din ta, tete dha din ta…

Auditief leren

Auditief leren zijn we niet meer zo gewend. Dat merken we als we een wijsje moeten nazingen. Je vindt het ook terug als onderdeel van Big Brain Academy, het populaire spelletje voor de Nintendo DS: een reeks geluiden onthouden en naspelen, steeds langer en ingewikkelder. Dat valt nog helemaal niet mee..

Andere route in je brein

Misschien heb je wel eens ervaren dat informatie op een heel andere manier binnenkomt wanneer je het leest of wanneer je het hoort. Zelf lezen of voorgelezen worden – het is een totaal andere ervaring. De woorden komen ergens anders in je hersenen terecht en worden op een andere manier verwerkt en opgeslagen. Misschien kun je iemand vinden die je jouw favoriete tekst eens voor wil lezen? En omgekeerd, want zelf hardop voorlezen is al net zo belangrijk om regelmatig te doen.

En sta eens wat vaker bewust stil bij ál je zintuigen: wat hoor je, wat ruik je, wat proef je en wat voel je op dit moment?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Google translate »