Een weg van verfijning

Een weg van verfijning

De klank van de tanpura is enorm rijk aan boventonen. Eigenlijk zegt deze zin niks meer dan ‘de tanpura maakt geluid’. Elke klank zit namelijk vol boventonen.

Boventonen identificeren een instrument

Het zijn de boventonen die maken dat je een viool van een trompet kunt onderscheiden. De verhoudingen van de boventonen in het klankspectrum geven elk instrument zijn specifieke klankkleur.

Aanzet bepaalt de klankkleur

Minstens zo belangrijk voor de klankkleur is de aanzet. Als je die wegknipt uit een opname, blijkt het veel lastiger te worden om instrumenten te identificeren. De aanzet is de energie die we toevoegen om de klank te laten ontstaan: het strijken, tokkelen of plukken van een snaar of het indrukken van een ventiel of een toets. En ook onze stem zetten we aan. Het is een van die aspecten waar musici hun levenlang mee bezig zijn – een eindeloos onderwerp van gesprek, discussie en frustratie.

Subtielere aanzet geeft meer boventonen

Des te verfijnder de aanzet, des te verfijnder de klank. Ook de tanpura maakt dat heel direct hoorbaar. ‘s Ochtends vroeg, na mijn ochtendmeditatie, bevat de klank van mijn tanpura veel meer boventonen dan wanneer ik ergens op de dag begin te spelen, rechtstreeks vanuit de alledaagse hektiek. Bij een subtielere aanzet is de grondtoon minder prominent hoorbaar. De rondwaaierende boventonen krijgen dan naar verhouding meer ruimte.

Verfijning vraagt rust en ruimte

Om de aanzet zo subtiel te krijgen, vraagt rust en ruimte in ons systeem. Dan kunnen we van onze alledaagse grovere motoriek overschakelen naar een fijnere motoriek, die het mogelijk maakt om oude krampen en blokkades los te laten.

Zo is ook tanpura spelen een weg naar verfijning – in oren, in motoriek en in bewustzijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Google translate ยป