Klanktraining houdt je brein jong

Klanktraining houdt je brein jong

Wie bezig is met klankyoga, ervaart zelf dat het ‘iets doet’ met je brein. Dus leuk om te lezen dat een wetenschappelijk onderzoek tot dezelfde conclusie komt. Gerichte auditieve training verbetert de gezondheid van het gestimuleerde hersengebied en kan zelfs de effecten van normale cognitieve veroudering grotendeels teniet doen.

De onderzoekers trainden de primaire auditieve cortex van ratten-op-leeftijd. De ratten hoorden een snelle serie van zes noten – vijf dezelfde noten en een van de laatste vier noten van de serie was afwijkend. Als de rat de afwijkende noot herkende, kreeg hij een beloning.

Steeds kleinere intervallen herkennen

Gaandeweg kregen de ratten steeds moeilijker oefeningen voorgeschoteld. In het begin lag de afwijkende noot een halve octaaf hoger dan de basisklank, maar uiteindelijk werd het interval verkleind tot 1/50 van een oktaaf. Om een idee te geven: dan liggen er tussen twee witte toetsen op een piano ongeveer zeven zwarte toetsen in plaats van de ene die wij gewend zijn. Zo’n minieme toonsafstand is vergelijkbaar met de afstand tussen de microtonen in de Indiase muziek, waar men tussen elke twee hele noten ongeveer vijf of zes noten onderscheidt.

Verbetering op vele fronten

Na een maand oefenen was het vermogen van de oudere ratten om frequenties te onderscheiden (bijna) net zo goed als dat van jonge ratten. Daarnaast verbeterde gaandeweg ook hun reactievermogen. Wanneer ze een nieuwe moeilijkheidsgraad aan het leren waren, waren ze ook beter in het verwerken van opeenvolgende signalen, in het onderdrukken van fout-positieve responsen en in het wegfilteren van storende achtergrondgeluiden.

Daag jezelf uit en verjong je brein

“One of the most striking findings of this study is that every aspect of sound processing we examined in the aging primary auditory cortex was degraded and then substantially reversed with a simple training strategy,” schrijft een van de onderzoekers in het onderzoeksrapport. “These results indicate that you shouldn’t just stick to your routine. Challenge yourself and don’t stop doing something just because you might take longer at it.”

Een analyse van de rattenbreintjes liet ook echt fysieke veranderingen zien. Hun auditieve brein was in duidelijk betere conditie dan dat van ongetrainde oudere ratten. Men heeft lang gedacht dat cognitieve veroudering onomkeerbaar was, maar er zijn steeds meer onderzoeken die erop wijzen dat je je brein in conditie kunt houden door activiteit en training. “Cognitive training can powerfully rewire brain circuits.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Google translate »